NEWS | ČLÁNKY | DOWNLOAD | GUESTBOOK | TUTORIALS ObnovitZavřít
 
hl - ZONE Half-Life Half-Life 2 Half-Life 3
 
Episode One Episode Two Opposing Force Blue Shift Counter-Strike 1.6
 INFO
Přidat do oblíbených
Nastavit jako Homepage

ICQ: 272-515-771 
Aktualizace:

 SYSTÉM
 TLAČÍTKA
hl-ZONE Button 1
 
hl-ZONE Button 2
 SPOLUPRACUJEME

[ Příběh | Pojmy | Episode Three | Zpracování
Portal a TF2 | Tvůrci | Systémové požadavky ]

Je tomu zhruba na den přesně tři roky, co vyšlo natolik očekávané Half-Life 2 a rok a půl, co jsme se dočkali skvělého pokračování v podobě Episode One. Obě tyto hry měli otevřený konec a tak není divu, že čekání na další epizodu byla nekonečná. Moc tomu nepřidal ani fakt, že z původně plánovaných 6 měsíců bylo měsíců 17.

Vše je ale odpuštěno. Episode Two vyšla 10.10.2007 a skutečně se povedla. Osobně ji řadím i před první epizodu. Pojďme se v následujícím textu poohlédnout po druhém dílů trilogie, po tom, co přinesla nebo co naopak vzala a jak celkově zapadá do celkové série Half-Life.

Jen podotýkám, že zde popíši kompletní příběh tak jak se ve hře odehrává a proto VARUJI ty, co hru ještě nehráli, aby následující text nečetli. Připraví se tak o překvapení. A co si budeme namlouvat, to je stěžejní část úspěchu tohoto pokračování.. Pokud i přesto chcete proniknout do tajů Episode Two, čtěte směle dál...

PŘÍBĚH Nahoru...
Nejprve by bylo dobré vše trochu zrekapitulovat (EP2 ostatně nezačíná jinak - hned v úvodu se vám promítne krátké video, které připomene důležité události první epizody). Původní Half-Life skončil osvobozením planety Xen od nadvlády rasy Combine. Na jeho konci Freeman dostává nabídku od tajemného G-Mana, aby pro něho pracoval a ten ji přijímá. Freeman je umístěn do stáze, kde pro něho přestává plynout čas. Při své pouti Black Mesa však na oběžnou dráhu vyslal raketu a satelit, díky němuž se Combine podařilo rozpoutat portálové bouře a tím i sedmihodinovou válku. Tak málo stačilo Combine, aby Zemi zotročili. Mluvčím Combine pro Zemi se stává Wallace Breen, kdysi administrátor Black Mesa.

Po 10 pozemských letech je Freeman probuzen ze stáze a poslán do City 17, kde stojí i hlavní Citadela. Jeho nový úkol je destabilizace jednotek Combine na Zemi a zabití Breena. Freeman se ve městě potkává se starými známými z Black Mesa a s Hnutím odporu. Po mnoha bojích se dostává do Citadely, kde se mu úspěšně podaří zastavit Breenův útěk čímž ho zabije. Jádro Citadely je destabilizováno a dochází k výbuchu. V tom přichází G-Man, děkuje Freemanovi k úspěšnému splnění úkolu a umisťuje ho zpět do stáze. Ostatní však ponechává na pospas následkům exploze.

To se nelibí Vortigonautům (původním obyvatelům Xenu), kteří mají daleko větší schopnosti, než jsme kdy tušili, vstupují do neprostoru a Freemana přes G-Manův nesouhlas vracejí k úpatí Citadely poblíž Alyx. Mezitím Combine ztrácí spojení se svojí domovskou planetou. To chce obnovit přetížením reaktoru, jenž by znamenal výbuch Citadely a vytvoření nového super-portálu. Alyx se s Freemanem vydává k reaktoru, který stabilizují a také naleznout ohromný balík zašifrovaných dat. Tyto data je nutné doručit k dr. Kleinerovi na základnu White Forrest. Proto se oba hrdinové vydávají pryč ze City 17. Mezitím se jádro Citadely přehřívá a dochází k výbuchu...

Episode Two začíná...

Začíná opět bezprostředně po EP1. Tlaková vlna zasáhla vlak, který vykolejil a zřítil se z mostu. Alyx i Freeman jsou naštěstí v pořádku. Poblíž leží Gravity Gun a tak se vydávají na další cestu. City 17 je však zničeno. Trosky Citadely leží všude, kam jen oko dohlédne a z jejího nitra vychází ohromný proud energie k nebi, kde se pomalu formuje super-portál. V nedaleké komunikační stanici se Alyx úspěšně spojuje se svým otcem i dr. Kleinerem. Ty jsou na základně White Forrest hluboko v lesích okolo City 17, kde má jejich spolupracovník z Black Mesa, dr. Magnusson, raketové silo a raketu, pomocí níž by bylo možné super-portál uzavřít jednou provždy. K tomu potřebují data, která Alyx stáhla v reaktoru Citadely.

Oba se tedy vydávají na základnu. Cesta to nebude bezpečná. Combine je sice stále dezorientované, ale začíná se nově formovat (City 17 už není jeho útočištěm, nic z něho nezbylo a tak se jednotky přesouvají na sever do lesů) a hlavně je okolí poseto zdivočelými organismy ze Xenu. Navíc je Alyx napadena Combine Hunterem a vážně zraněna. Před jistou smrtí ji naštěstí zachrání Vortigonaut, který ví jak jí uzdravit. Odnáší ji na odlehlé silo, kde se ji snaží udržet na živu. Pro její vyléčení bude zapotřebí najít ant-lioní larvý extrakt. Vydává se ho s Freeman hledat do jeskynního komplexu. Nakonec ho naleznou a Alyx uzdraví...

Do toho však přichází G-Man, který celé situace využívá a Freemanovi zadává nový úkol. Musí doprovodit Alyx bezpečně na základnu, aby doručila zašifrovaná data. Zajímavé. Ještě nedávno by ji klidně nechal zahynout na vrcholku Citadely...

Nicméně se Freeman s Alyx vydávají na cestu napříč okolní tajgou. Cestu jim alespoň částečně usnadní bugina, kterou naleznou poblíž. Po mnoha ujetých kilometrech a mnoha bojích v lesích se shledávají s Dogem a nakonec nalézají i základnu White Forrest. Na této základně je i Alyxin otec Eli Vance, dr. Kleiner a dr. Magnusson, další člen vědeckého týmu v Black Mesa a váš spolupracovník (vtipná historka - pamatujete jak jste jako Freeman v původním HL ještě před katastrofou jednomu z vědců zvýšili výkon mikrovlnky což zničilo jeho kafe? Ano, to je ten vědec a pochopitelně, že vám to stále ještě zazlívá). Data jsou tedy v bezpečí. Nyní se musí dekódovat a raketa se může vystřelit. Základna je však napadena Combine a Freeman ji musí ochránit. První útok byl však jenom začátek. Byla zpozorována armáda Striderů směřujících k základně. A ty jsou vážně problém. Jeden výstřel z jejich kanónu a vše by bylo ztraceno...

Freeman se tedy seznamuje s novou zbraní - Strider Buster (nebo také Magnusson device), který se přilepí na Stridera a vyřadí tak jeho obranné pole. Zničit ho pak bude hračka. Poté se vydává do lesů, kde společně s dalšími vojáky (původně členové Hnutí odporu) bude čelit mnoha Striderům. Nakonec jsou všichni zničeni a vystřelení rakety již nic nebrání. Dokonce sám Freeman dostává jako odměnu možnost raketu odpálit. Raketa se dostává na oběžnou dráhu, kde vykoná svoji práci - zavírá jednou provždy super-portál Combine. Zdá se že je na spadnutí dobrý konec.

V datech pořízených v Citadele (tzv. portal code) je nalezeno i krátké video s dr. Mossmanovou (to jste ostatně mohli vidět v EP1). Vypadá to, že doktorka nalezna opuštěnou loď Borealis, která patří společnosti Aparature Science (konkurent Black Mesa) na jejíž palubě je velmi nebezpečná technologie. Ta by sice dokázala vyřešit otázku Combine na Zemi jednou pro vždy, ale podle Eliho musí být zničena. Tak jako tak se za žádných okolností nesmí dostat do rukou Combine. Z videa však víme, že Mossmanová a její tým byl právě Combine napaden. Freeman s Alyx proto dostávají nový úkol - dostat se na loď Borealis a zajistit (nebo zničit) její obsah a pokusit se zachránit dr. Mossmanovou (pokud je vůbec ještě naživu). Odcházejí tedy k vrtulníku (loď leží v arktické oblasti) doprovázeny Eli Vancem, když v tom...

Řeším morální dilema zda prozradit úplný konec epizody. Přesto, pokud jste se pročetli až sem, asi chcete znát celý příběh proto ho řeknu (ostatně za pár týdnů ho bude znát každý)...

Základna je napadena Combine Advisorem (už jste se s ním během hraní EP2 setkali). Ten svými schopnostmi chytí Freemana a Alyx. Eli ve snaze je zachránit se pokusí Advisora napadnout. Přilétá i druhý Advisor, který Eliho chytí a podobně jako hlavní Mozek ve filmu Hvězdná pěchota Eliho zabije svým "jazykem". Naštěstí se na scéně objevuje Dog, který Advisory napadne a ti ulétají pryč...

Eli je tedy mrtví (asi definitivně), vy slyšíte nářek Alyx a upadáte do bezvědomí... Episode Two končí. Končí trochu rozpolceně. Na jedné straně se vám podařilo udělit další ránu Combine a uzavřít portál formující se na troskami Citadely, na straně druhé jste se setkali s původním stoupencem rasy Combine jenž zabil člověka, který v celém příběhu Half-Life znamenal hrozně moc. O čem tedy bude třetí epizoda je trochu ve hvězdách. Zřejmě se vypravíte hledat loď Borealis a dr. Mossmanovou. Zda vás bude provázet Alyx je ve hvězdách stejně jako zda skutečně loď naleznete. Nezbývá než čekat...
PŘÍBĚH
SLOVNÍČEK POJMŮ Nahoru...
Gordon Freeman - postava za níž hrajete, hrdina ve službách tajemného G-Mana (nyní proti jeho vůli i ve službách Vortigonautů a Hnutí odporu), který bojuje proti rase Combine

Alyx Vance - dcera někdejšího kolegy Freemana z Black Mesa Eliho Vance, je velmi šikovná ve střelbě a v boji, zná okolní lesy, City 17 a také technologii Combine a dokáže navázat spojení s kýmkoliv a čímkoliv

G-Man - tajemná postava, která dokáže cestovat časem i prostorem, kdysi se v Black Mesa snažil zabránit Breenovi v testování vybraného vzorku, poté si najal Freemana pro svoji práci a nyní využívá celé situace a Freemanovi ukládá úkol dopravit Alyx bezpečně do White Forrest

White Forrest - základna a raketové silo hluboko v lesích u City 17, které patří někdejšímu vědci z Black Mesa, dr. Magnussonovi; zde nalezli útočiště i Eli Vance (otec Alyx) a dr. Kleiner (další spolupracovníci Freemana z Black Mesa); je zde také funkční raketa, která může odvrátit vytvoření super-portálu

Super-portál a portal code - po výbuchu Citadely se začalo v jejím jádře uvolňovat ohromné množství energie, které nyní směruje k nebi, kde se hromadí; až bude energie dost, dojde k otevření ohromného portálu, kterým by bylo možné dopravit novou armádu Combine na Zemi a ta by byla nově zotročená; portal code je soubor dat, díky kterým je možné usměrňovat tok energie a nepřímo tak ovládat vytvoření super-portálu; díky tomu je také možné portál jednoduše uzavřít

Combine - nepřátelská mimozemská rasa, která zotročuje a zabírá jiné hvězdné systémy; kdysi zotročila Xen, který byl Freemanem osvobozen; nyní má (spíše měla) stejné úmysly se Zemí a stejná osoba (tedy Freeman) jí opět stojí v cestě (Freemana musejí skutečně nenávidět)

Combine Advisor - příslušník rasy Combine, který byl vyslán na Zemi aby zde dohlížel na její postupné podrobení; není zde sám, ale ve skutečnosti jich zde bylo posláno několik (desítek); vyniká neuvěřitelnými schopnostmi a zaslouží se i o finální zvrat na konci epizody

Aparature Science a loď Borealis - jedná se o konkurenční výzkumné zařízení podobné Black Mesa; zřejmě je však daleko úspěšnější a vyspělejší; podaří se jim vyvinout velmi nebezpečnou ale vysoce účinnou technologie (nejspíše zbraň), která by znamenala konec Combine na Zemi (v rukou Combine však konec všeho živého, lidí nevyjímaje); Borealis je mýtus, který se stal skutečností; na její palubě je zřejmě ukryta ona technologie a teď, daleko za severním polárním kruhem byla objevena týmem dr. Mossmanové
SLOVNÍČEK POJMŮ
EPISODE THREE Nahoru...
Než se podíváme na ostatní informace okolo EP2, které jsou spíše technického rázu (zpracování, tvůrci, systémové požadavky) pojďme se podívat do budoucnosti na Episode Three. Tedy alespoň na to, co víme a co by se mohlo stát. Vše jsou pochopitelně spekulace, které se časem vyvrátí nebo potvrdí a vše jsem sestavil z dostupných informací, toho co bylo v EP2 naznačeno a hlavně z mé fantazie, proto to berte skutečně s rezervou...

Takže, v EP1 jsme v Citadele viděli krátký videozáznam dr. Mossmanové, která je někde za polárním kruhem na jakési základně. Rozhovor je však přerušen útokem Combine. V EP2 při dekódování dat, které Alyx v Citadele pořídila jsou nalezeny i fotografie lodi Borealis, mýtu, který skutečně existuje. Jde o projekt společnosti Aparature Science, jenž je (nebo spíše byla) konkurentem Black Mesa. A podle všeho úspěšnějším. A to nejen ve výzkumu. Zdá se, že na lodi je supertajná a velmi nebezpečná technologie, která musí být zničena (nebo použita proti Combine). Hlavně se jim nesmí dostat do rukou...

EP2 končí smutně. Smrtí Eliho Vance těsně předtím, než Freeman a Alyx odletí hledat Borealis. Přesto však soudím, že se nakonec expedice uskuteční a že bude loď skutečně nalezena. Každopádně to bude boj o čas. Z jednoho dostupného artworku je patrné, že je oblast silně obydlena Combine a hlavně Combine Advisory. Je tedy dost možné, že se konečně s nějakým utkáme a budeme ho moci zabít (v EP2 se s nimi sice setkáme, ale nemáme žádnou možnost se bránit, natož pak útočit).

Také je pravděpodobné, že se nám nakonec podaří technologii získat (pokud ne, znamenalo by to konec lidí a tak i definitivní konec hry). Otázkou je, jak se s technologií naloží. Podle slov Eliho Vance ji má Freeman zničit (aby se neopakovala chyba z Black Mesa), dr. Kleiner má však jiné využití - zničit Combine. Dále již spekulovat nebudu. Příběh HL je zatím velmi dobře vypilován do nejmenších detailů a věřím, že tomu tak zůstane i nadále. Proto se opět máme na co těšit.

EPISODE THREE
ZPRACOVÁNÍ Nahoru...
Hra opět běží na nepřekonatelném Source Enginu, který je stále lepší a lepší. Nespočet aktualizací, opět trochu vylepšené HDR (High Dynamic Range lighting) a především fyzika. Ta je už standardně na vysoké úrovni. Nyní se však můžeme kochat pohledem třeba na řítící se část mostu. Jeho kovové zábradlí je strženo spolu s betonovým blokem takovým způsobem, že je to až neuvěřitelné. Určitě víte o jakou jde pasáž, byla na několika in-game videích. Podobně úchvatné jsou sekvence, kdy Strider zničí kanónem dřevěná stavení na konci hry. Opět jsme viděli v in-game videích.

Co se týče zvuků, těm se také nedá nic vytknout. Od bzučení a podivných skřeků v jeskyních až po kvalitní zvyku střelby nebo výbuchů. Vše vypilováno do dokonalosti. Hudby je již tradičně málo. Osobně mi to trochu chybí, ale když se hudba rozehraje jde do tuhého a vás (hráče) čeká opravdový masakr.

Když jsem si hru stáhnul (a věřte nebo ne, stahoval jsem ji dvě hodiny po vydání) a hrál, nenarazil jsem na jedinou situaci, kdy by některá z postav nevěděla co dělat a zasekla by se. Všechny naskryptované sekvence jsou opět dotaženy na 100% a i to ostatní (co se UI) týče je zase o malinko lepší než v díle předchozím. S Alyx strávíte více než polovinu hry a tak došlo k přidání nových animací. U Alyx však nezůstalo. V EP2 dostali daleko více prostoru i Vortigonauté. A s nima je fakt zábava.

Design map je opět parádní (už od HL1). Nové prostředí posouvá hru dál, k novým možnostem. A prostředí lesů v Source enginu? Prostě bomba. Ale nesmíme zapomenout i na jeskynní komplex a podzemní doly nebo základnu White Forrest. Při útoku Combine mi tato část hry trochu připomněla HL1 (a byla to skvělá vzpomínka).

Nakonec ještě pár slov k délce EP2. Minulá epizoda měla pět levelů a trvala zhruba 4 hodiny. Každý věděl, že EP2 by měla být delší, ale ne o dost. Přesněji řečeno, EP2 má 7 levelů a mě poprvé trvala okolo 6 hodin čistého hraní. A pokud si mohu dovolit Episode Two zhodnotit, musím říct, že jde skutečně o povedené dílo, které téměř ve všem převyšuje EP1 (a v lecčem i HL2). Přesto musím poznamenat, že by to bez EP1 prostě nešlo. Nedávalo smysl a nebylo ono. Kdybych si mohl dovolit hru ohodnotit procenty, dal bych jí nejspíš 89% (EP1 by ode mě dostala asi 86%). Doporučuji všem!

ZPRACOVÁNÍ
PORTAL A TF2 Nahoru...
Nesmím zapomenout zmínit i ostatní hry, které byly v Orange Boxu spolu s EP2. Kromě HL2 a EP1 jste zde mohli najít i dvě další zbrusu nové hry. Portal a Team Fortress 2. Ještě dodám, že obě hry (Portal určitě) budou mít své vlastní sekce, takže následující text je jen malý nástin, nikoliv plnohodnotný popis (určitě si zaslouží více než pár řádkový odstavec).

TF2 je remakem původního TFC (Team Fortress Classic) jenž byl legendární multiplayerovou modifikací do HL1. Již kdysi mělo vyjít pokračování, jehož návrh bohužel zmizel v propadlišti dějin. Nakonec se tvůrci rozhodli TFC oživit a vypůjčili si původní návrh. Takže jde opět o komixové zpracování ale vše v Source Enginu. Dva týmy, několik postav (každá se speciálními schopnostmi a zbraněmi) a mapy s různými úkoly (loupež dokumentů, CTF, apod.). Můj názor na hru je spíše kladný i když jsem ještě neměl dostatek času, abych si ji pořádně zahrál. Každopádně mě pobavili různé sekvence při samotném hraní. Ano, jde spíše o komediální žánr a spoustu krve a poletujících končetin.

Portal je zbrusu nová sigleplayerová hry založená na fyzice a logických úkolech. Odehrává se v laboratořích Aparature Science, tedy konkurenční společnosti Black Mesa, kde se testuje nová "zbraň" (nemyslím si, že jde o onu technologii zmiňovanou v EP2, přesto mají hry dost společného), která dokáže vytvořit portály jimiž se dá procházet. Hra je dobře zpracovaná a celkem zábavná. Hrátky s portály jsou neuvěřitelné a bude vám chvíli trvat než pochopíte to, co se právě odehrává na vašem monitoru. Bohužel má hra i svá ALE. Tak zaprvé je neuvěřitelně krátká (11 levelů, celkem 19 úkolů a závěrečný level, kde se pokoušíte ze střediska uniknout pryč a kde si to rozdáte s hlavním počítačem). Upřímně jsem čekal od této hry něco jiného a tak mé názory na ni jsou trochu rozpolcené. Většinu úkolů jste totiž mohli vidět z teaserů a tak jejich řešení již znáte. Poslední kolo je něco úplně jiného. A to se mi skutečně líbilo. I finální bos (hlavní počítač a ženský hlas, který vás doprovází po celou hru). A na závěr i dost chytlavá písnička při Credits...

PORTAL A TF2
TVŮRCI - VALVE SOFTWARE Nahoru...
Firma Valve Software založená v roce 1996 Gabem Newellem a Mikem Harringtonem si své výsluní na špici herního průmyslu vydobyla famózním Half-Life a své místo si udržela i o šest let později, kdy vydala pokračování Half-Life 2.

Kromě těchto her jsou stěžejnými produkty Valve také Source Engine (na kterém běží jak HL2 tak i všechny Epizody) a především Steam. Distribuční internetový systém, který se přes počáteční neduhy a nepochopení stal téměř bezkonkurenčním produktem na poli online distribuce a správy her. A není se tak čemu divit, že stále více firem prodávají svá dílka právě přes Steam (např. Doom 3 nebo Call of Duty není výjimkou). A o možnosti aktualizací her ani nemluvě.

Nyní se Valve soustředí na (zřejmě) poslední Episode Three. O ní toho není moc známo. Snad jen že se bude odehrávat v úplně jiném prostředí. Informace například o datumu vydání zatím prostě nejsou. Jen připomenu, že v původním plánu Valve bylo vydat EP3 na Vánoce 2007. Což je pochopitelně nemožné. Přesto si myslím, že na ni budeme čekat kratší dobu než na druhou epizodu a možná že za rok si ji budeme moci zahrát. No, nechme se raději překvapit.

TVŮRCI - VALVE SOFTWARE
SYSTÉMOVÉ POŽADAVKY Nahoru...
  • Procesor 1,2 GHz
  • 512 MB RAM
  • 2 GB volného místa na HDD
  • 2x CD-ROM
  • 3D grafická karta (128MB) s podporou Pixel Shader 3.0 (HDR)
  • Zvuková karta 5.1
  • Myš a klávesnice
  • Připojení k internetu
SYSTÉMOVÉ POŽADAVKY

NAHORU ...

 ČERSTVÉ NOVINKY
 POSLEDNÍ TUTORIÁLY
 ANKETA
Staré ankety
 REKLAMA