NEWS | ČLÁNKY | DOWNLOAD | GUESTBOOK | TUTORIALS ObnovitZavřít
 
hl - ZONE Half-Life Half-Life 2 Half-Life 3
 
Episode One Episode Two Opposing Force Blue Shift Counter-Strike 1.6
 INFO
Přidat do oblíbených
Nastavit jako Homepage

ICQ: 272-515-771 
Aktualizace:

 SYSTÉM
 TLAČÍTKA
hl-ZONE Button 1
 
hl-ZONE Button 2
 SPOLUPRACUJEME
 Vlastní modifikace – II. část Středa 14. 03. 2007
<-- Voda a vodopády Nastavení VHE -->

Uplynula pěkná doba od posledního tutoriálu, ale jak jistě víte, pracuji na novém enginu stránek a zbytek mám velmi málo času. Přesto jsem se dokopal k tomu, abych dokončil povídání z předminule o tvorbě vlastního módu. Dnes se zaměříme na menu, logo, písmo modifikace, ale i na další zajímavé a jednoduché věci.

Na úvod:
Jak již bylo řečeno, minule jsem slíbil, že se brzy vrátím k tvorbě modifikace a povídání zakončím. A čím? Minule jsme si vytvořili soubor liblist.gam a složky, do nichž jsme nahráli patřičné soubory. Jak jistě víte, vzhled hry se nikterak závratně nezměnil. Menu zůstalo stejné, logo modifikace také. Dnes se tedy zaměříme na převážně na vzhled našeho herního rozhraní než na tvorbu map ve VHE. Ale to jistě k sobě patří. Pojďme tedy na to.

Vlastní menu:
Když máme funkční mód, bylo by na místě si ukázat, jak upravit design a grafiku menu podle našich představ a požadavků. Naštěstí nám engine Half-Life nabízí mnoho jednoduchý možností, jak úpravu provést. V této kapitole nás bude především zajímat složka Half-Life\hlzonemod\gfx\shell. Než se však do ní přesuneme, bylo by dobré si otevřít původní soubor pak0.pak, který je ve složce Half-Life\valve a přesunout se do složky gfx, kde nás bude zajímat obrázek lambda.bmp a následně do složky shell. Tam už nás budou zajímat všechny soubory.


Obr. 1
PakScape - pak0.pak

Vše si tedy překopírujeme do příslušných složek v našem módu a podíváme se nejprve na obrázky. Především pak na btns_main.bmp a splash.bmp. První z nich obsahuje všechny tlačítka v menu, vždy ve trojici. První řádek je neaktivní tlačítko, druhý pak aktivní tlačítko a třetí tlačítko, na které jsme klikli. Myslím, že je dobře znáte z Half-Life. Pokud tedy budeme chtít vytvořit vlastní tlačítka nebo jen změnit barvu, otevřeme obrázek v nějakém grafickém editoru a s obrázkem si pohrajeme podle libosti. Je však mít na paměti, že by se výška jednotlivých tlačítek neměla měnit. To by mohlo mít fatální důsledky v samotné hře.

Po úpravě všech tlačítek se podíváme na další soubor, obrázek splash.bmp. V něm je pouze pozadí menu v rozlišení 640x480 pixelů. Pokud chceme tedy zvolit vlastní pozadí, vytvoříme si ho podle naší fantazie a uložíme ve výše uvedeném rozlišení. Pozadí by také mělo být uloženo jako 4 bitové.

Pokud si prolistujete ostatní obrázky, zjistíte, že ty co začínají názvem head_*.bmp, kde * je libovolný řetězec, jsou nadpisy jednotlivých položek menu. Ty pochopitelně opět můžeme libovolně upravit. Především tak, aby to ladilo s tlačítky i pozadím. Abychom však mohli modifikovat všechny grafické prvky menu, musíme se přesunout ještě jednou do složky Half-Life\valve, tentokrát však necháme soubor pak0.pak zavřený a přesuneme se do složky gfx\shell. Tam jsou další obrázky s podivnými názvy. Všechny si je zkopírujeme do naší modifikace.

Pokud si je prohlédneme, zjistíme, že se jedná o posuvníky, šipky nebo tlačítka pro ukončení a minimalizaci hry, které jsou v pravém horním rohu. Pochopitelně ze je dobré upravit i tyto grafické prvky, aby modifikace byla na první pohled skutečně propracovaná. Zbývají nám poslední 4 soubory s příponou .lst. Jsou to kb_act.lst, kb_dev.lst, kb_key.lst a Colors.lst. Nyní si řekneme, co je v nich definováno:

kb_dev.lst: jednotlivým klávesám definuje jméno ve formátu "w" "+forward", což znamená, že klávesa W se bude jmenovat +forvard; tento soubor není třeba nikterak modifikovat

kb_act.lst: klávesám nadefinovaným v předchozím souboru přiřadí text, který se má objevit ve hře v nastavení ovládání (Configuration->Controls); pokud bychom chtěli mít nastavení česky, můžeme si texty přepsat, pozor však na českou diakritiku

kb_keys.lst: v souboru jsou definovány barvy ve formátu RGB pro jednotlivé klávesy; ty jsou zde však zadány pomocí kódu v ASCII tabulce (tedy znak 'A' má hodnotu 65 atd.); pokud se nám barvy nelíbí, můžeme je změnit; pokud chceme změnit text jednotlivých kláves, stačí upravit text ve druhých uvozovkách (128 "UPARROW" "SIPKA NAHORU" DEFAULTCOLOR)

Colors.lst: v tomto souboru jsou definovány základní barvy textů a pozadí v menu, tedy popisů jednotlivých položek menu, nadpisů při dotazech (třeba při vypnutí hry) a podobně; pojďme si tři nejdůležitější popsat:

HELP_COLOR // popis jednotlivých položek menu
PROMPT_BG_COLOR // barva pozadí u potvrzovacích tlačítek
PROMPT_TEXT_COLOR // barva nadpisů u potvrzovacích tabulek

Nyní, když máme všechny obrázky a barvy upraveny, chybí nám ještě poslední obrázek. lambda.bmp, který jsme si nahráli do složky Half-Life\hlzonemod\gfx. Opět ho tedy otevřeme v grafickém editoru a zjistíme, že je to nápis Loading…, který se objevuje na obrazovce při načítání nové mapy. Takže si ho také upravíme.

Náš mód nyní doznal určitých, a celkem zásadních, změn, alespoň co se týče grafiky v menu a je téměř připraven na publikaci třeba po internetu. Ale jak říkám, téměř připraven. Chybí nám dodělat ještě několik důležitých změn.

Tvorba loga a složka media:
Jak jste si jistě všimli, po nastavení nového pozadí menu, se stalo cosi nechtěného. Pozadí je sice na svém místě, ale logo hry je stále v původním formátu i s původním pozadím menu a trochu celý dojem menu kazí. Musíme si tedy vytvořit vlastní logo. To je uloženo ve složce media ve formátu .avi. K tomu budeme potřebovat nějaký grafický editor (na tvorbu jednotlivých snímků), dále pak animační program (na tvorbu animace - třeba Flash MX) a konečně program AviCreator, který naleznete na našich stránkách. Jeho ovládání je velmi jednoduché. Vytvoříme si několik obrázků, které uložíme ve formátu .bmp (je důležité správně vyříznout i část pozadí menu, které musí být v obrázcích obsaženo, jelikož videa nemohou bít průhledná).

Otevřeme program AviCreator a přidáme jednotlivé snímky (File -> add Picture to projects). Stiskneme tlačítko Create Avi. Pochopitelně že si můžeme nastavit i měřítko videa a počet snímku (scale a rate) a projekt uložíme do složky Half-Life\hlzonemod\media s názvem logo.avi. Nyní by při spuštění hry mělo být naše logo na svém místě.


Obr. 2
AviCreator - přidání obrázků

Obr. 3
AviCreator - tvorba videa

Logo pochopitelně nemusí být animované a může ho tvořit pouze jeden snímek (přesto musí být ve formátu .avi!), ale to už záleží na vás. Původní složka Half-Life\valve\media obsahuje i další dvě videa. Jedno se jmenuje sierra.avi a druhé valve.avi. Tedy ty videa, která se spouštějí při zapnutí hry samotné jako reklama na výrobce a distributora. Ty také pochopitelně můžete modifikovat. A jako poslední věc, si řekneme, že jsou v této složce i zvuky ve formátu .wav, které se přehrávají v menu, když třeba klikneme na tlačítko. Každý je jistě zná, takže nemusím více představovat. Pokud chcete zvuky své, upravte stávající, ale zachovejte jejich název.

Vlastní textury konzole:
Pomalu ale jistě se blížíme k závěru, ale ještě si ukážeme pár zajímavých věcí. První z nich je tvorba vlastního pozadí do konzole a také vlastní obrázek, který se objeví při první loadingu (vzpomeňme na původní Half-Life, kde byl zobrazen sám Freeman). Co k tomu budeme potřebovat? Téměř nic moc. Pouze prográmek qlumpy což je pouze konzolová aplikace, takže ji samostatně nespustíte. Připravíme si pracovní složku, třeba hned na rootu disku (tedy pro náš případ C:\Cached. Dále si připravíme dva obrázky.

Oba by měli mít rozlišení 640x480 nebo ještě lépe 320x200. A co je nejdůležitější, měli by obsahovat pouze 256 barev (tedy 8 bitů na pixel!) jinak se nám naše snažení nepovede. Obrázky pojmenujeme loading.bmp (ten se objeví při načítání první mapy) a console.bmp (ten bude pozadím v konsoly). Dále budeme potřebovat vytvořit dva textové soubory. Jeden se bude jmenovat třeba console.txt a druhý cached.txt. Nyní do nich napíšeme následující texty:

console.txt
qlumpy cached.ls

cached.txt
$DEST "cached.wad"
$loadbmp "c:\Cached\console.bmp"
conback qpic 0 0 320 200
$loadbmp "c:\Cached\loading.bmp"
loading qpic 0 0 320 200

Nyní soubory přejmenujeme na console.bat a cached.ls a spustíme program qlumpy.exe, který musí být ve stejné složce jako obrázky a soubory (tedy C:\Cached). Ten vzápětí skončí a ve složce se objeví nový, právě vytvořený soubor cached.wad. Jak jste jistě poznali, jedná se o textury. Ty pochopitelně patří do složky Half-Life\hlzonemod, proto je tam přehrajeme a hru spustíme. Nyní by se měl při spuštění samotné hry objevit náš obrázek. Ještě jedno důležité upozornění: soubor s texturami se musí jmenovat cached.wad. Jiné jméno není přípustné a obrázky se objeví původní z Half-Life.

Vlastní písmo v konzoly:
Když už jsme si vytvořili vlastní pozadí v konzoly, není nic jednoduššího vytvořit i vlastní písmo. K tomu budeme potřebovat další prográmek, makefont. Stáhněte si ho a někam nahrajte. Poté se přesuňte do té složky a do příkazového řádku (třeba v Total Commanderu) napište:

makefont.exe -font "comic sans ms" -italic -bold fonts

Prográmek během několika vteřin skončí a vytvoří nový soubor fonts.wad. I tento balík přehrajte do našeho módu a zkuste spustit hru a aktivujte konsoly. Písmo by se mělo změnit. Nyní tedy k nastavení programu, jeho parametrům a přepínačům. Povinné parametry jsou 2 a nepovinné 4. A jaké že jsou?

-font "nazevpisma": za tento přepínač se napíše jméno fontu, který se má použít (musí být pochopitelně na vašem HDD)
output: název výstupního souboru, v našem případě to je fonts
-bold/italic/underline: nepovinné parametry, jsou pro písmo tučné, kurzívu a podtržené
-pointsize sm med lg: zřejmě různé nastavení velikosti písma

To je asi k tomuto programu vše. Nyní nám zbývá poslední (ano, opravdu poslední) věc. A tou je vlastní logo ve hře.

Logo ve hře:
Pokud si vzpomínáte na tutoriál, který se věnoval textům ve hře, ukázali jsme si, jak po načtení mapy zobrazit nápis Half-Life, stejně jako tomu bylo i v původní hře. Také jsem minule slíbil, že si dnes ukážeme, jak vytvořit logo vlastní. Nebude to nic těžkého. Ale nejprve si stáhněte program SpriteExplorer.

Nyní si otevřete soubor pak0.pak a přesuňte se do složky sprites. Se všech dostupných spritů nás budou zajímat pouze dva. A to 640hud4.spr a 640hud5.spr. Oba si otevřeme pomocí výše uvedeného programu a vidíme, že to jsou obrázky zbraní, které si můžeme vybrat z našeho HUDu ve hře. Nás ale zajímá hlavně ten nápis dole. Bohužel je přes dva sprity, proto je musíme upravit oba.


Obr. 4
640hud4.spr

Obr. 5
640hud5.spr

Takže klikněte na frame (je zde jediný) pravým tlačítkem a vyberte Single Selection -> Save to Bitmap. Obrázek uložte kam chcete a spodní nápis změňte na název vlastní módu. V našem případě tedy hl-ZONE Mod. A následně ho uložte. Je ho důležité uložit pouze v grayscale (tedy odstínech šedi) a také je dobré zachovat jeho velikost, proto se pokuste název napsat do jednoho řádku (jde to pochopitelně i roztáhnout do více řádku, ale bylo by třeba modifikovat další soubor).


Obr. 6
Uložení obrázku

Nyní, když máme oba obrázky upraveny, vytvoříme si z nich opět sprity. Ve SpriteExploreru tedy dejte File -> New Sprite. Nyní vyskočí tabulka podobná instalacím her a programů. Takže:

  1. vybereme Create new sprite
  2. Add a přidáme náš obrázek (640hud4.bmp)
  3. vybereme jméno spritu pod kterým uložíme sprite (640hud4.spr)
  4. Texture format nastavíme na Additive a do Sprite Type zadáme VP_PARALEL
  5. Počkáme až se nám sprite zkompiluje a proces opakujeme i pro druhý obrázek


Obr. 7
Nastavení spritu

Teď už můžeme obrázky vymazat a spustit hru s mapou, třeba z minulého tutoriálu a pokochat se našim novým logem, které se nám zobrazilo.


Obr. 8
Nový 640hud4.spr

Obr. 9
Nový 640hud5.spr

Ostatní:
Sice jsem říkal, že se blížíme k závěru, ale neodpustím si ještě uvést několik důležitých faktů. Nyní je celá modifikace hotova. Chybí pouze dvě věci, resp. tři. Nejprve by bylo dobré naši modifikaci zkompilovat do souboru pak0.pak. Nutné to pochopitelně není, ale opět to zvýší profesionalitu. K tomu účelu použijeme program PakScape. Vytvoříme nový soubor a importujeme do něho složky našeho módu.

Nyní si vytvoříme spouštěcí soubor. Vytvořte textový soubor, který pojmenujte třeba hlzonemod.txt a vepište do něj následující text:

cd..
hl -game hlzonemod

Uložte a přejmenujte ho na hlzonemod.bat. Pokud ho nyní spustíte, měla by se spustit i hra a s ní i přímo váš mód. Takže nebudete muset modifikaci vybírat ze seznamu v Custom Game.

A jako poslední věc, nebo spíše typ, je možnost tvorby instalátoru vaší modifikace. Pokud bychom nyní chtěli naši modifikaci prezentovat na internetu, zřejmě bychom použili archív (.zip nebo .rar). Naštěstí je spousta programů (lepších či horších, freeware či shareware), které nám vytvoří instalační soubor. Po jeho spuštění se následně rozbalí potřebné soubory do stanovených složek, tak jak si to nadefinujeme.

Závěr:
A to už je skutečně vše. Myslím, že toho bylo dneska řečeno víc než dost. Navázali jsme na tvorbu modifikace a ukázali si, jak ji změnit k nerozeznání od původního Half-Life. Změnit se toho dá daleko více. Můžeme si třeba nadefinovat vlastní obtížnosti (soubor skill.cfg) ale dokonce i samotné pomocné texty v menu nebo vlastní fonty v menu (složka gfx\vgui) a mnoho mnoho dalšího.

Nicméně je důležité si zapamatovat, že ať už je menu naší modifikace sebe lepší a sebe propracovanější, nejdůležitějším úspěchem módu bude pochopitelně kvalita jednotlivých map (přesto je první pohled důležitý a menu bude skutečně první věc, co hráč uvidí, tak proč ho nezaujmout hned od začátku).

A ještě jedna nemilá věc. Původně jsem plánoval vydání módu, který jsme si cvičně vytvořili spolu s tutoriálem (jako v první části povídání o tvorbě modifikace). Bohužel je tato část daleko náročnější na čas (vytvořit všechny obrázky) a tak z mých plánů sešlo. Přesto se pokusím časem na tom zapracovat a trochu si s tím pohrát a snad i uveřejnit. Rozhodně to nebude hned.

Příště se podíváme, jak si VHE nastavit přímo na náš mód, který jsme dneska vytvořili. Ale také se na jeho nastavení zaměříme více všeobecněji. No prostě se máte na co těšit. Takže do příště ZDAR!!!

 

SOUBORY

 

KOMENTÁŘE

 

Žádné komentáře nejsou zatím k dispozici
 

 

<-- Voda a vodopády Nastavení VHE -->

NAHORU ...

 ČERSTVÉ NOVINKY
 POSLEDNÍ TUTORIÁLY
 ANKETA
Staré ankety
 REKLAMA